91
Stort sug efter begagnade mobiler
Att efterfrågan på begagnade smartphones är stor märker bland annat företaget Inrego, som ända sedan 90-talet samlat in begagnad teknik från andra företag. De testar, rekonditionerar och reparerar sakerna som sen säljs vidare i en webbshop. Och just telefonerna går åt snabbt.
Luddiga löften om vad vinterskorna ska klara
Man skulle kunna tro att ett par vinterskor ska klara ett svenskt vinterklimat med fukt, kyla och ishalka. Men faktum är att en vintersko som beskrivs som ”perfekt för vinterdagar” eller ”varmfodrad och med bra grepp”, inte har några konkreta löften att leva upp till enligt skobransch
Tusentals missar rotavdraget
Har du tidigarelagt köksrenoveringen till i år för att kunna plocka ut fullt rotavdrag innan minskningen börja gälla 2016? Se då till att ha ett skriftligt avtal med din hantverkare som reglerar vad som händer om Skatteverket inte får in ansökningarna i tid. I fjol kom nästan 5 000 rot-
Husägare ska ersättas för fasadmålning
Målningen av husets fasat blev en lång räcka med problem, skriver Byggahus.se. Enligt anmälan till ARN ska firman ha målat och behandlat fasaden på ett sätt så att den sprack vid torkning. Hantverkarna ska då ha fräst ne
Rätt till ersättning för trasig balklänning
En student från Hässleholm fick sin studentbal förstörd efter att hennes klänning spruckit i blixtlåset hela vägen ned till midjan redan under förrätten. När butiken, där klänningen var köpt, bara ville ersätta halva köpesumman vände sig studenten till Allmänna Reklamationsnämnd
Pengar tillbaka för felaktig synundersökning
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar optikerkedjan Synsam att betala tillbaka 545 kronor till en kvinna i Göteborgstrakten efter att man ställt en felaktig diagnos. Den närsynthet som optikern konstaterat visade sig senare vara falsk, men företaget ersatte inte kvinnan för ett
Reklamationsrätt även på medeltiden
Att hitta hål i nya tröjan eller inse att espressomaskinen
läcker redan från första kopp är inte roligt. Men erfarenheten av att få
felaktiga varor eller bli lurad vid köp är något vi delar med våra förfäder
sedan urminnes tider. Vi nutidsmänniskor är hell
Ryanair ersätter drabbade resenärer
I målet har konsumentombudsmannen företrätt två makar som man anser ska ha rätt till ersättning för ett inställt flyg mellan Bryssel och Skavsta 2006. När flygbolaget inte kunde erbjuda någon hemresa i rimlig tid tog sig paret hem på egen hand – en resa som kostade
Långa väntetider hos ARN
I
snitt tar ett ARN-beslut cirka sex månader. Men antalet anmälningar har ökat
med 30 procent i år jämfört med i fjol. Därför befarar man att väntetiderna kan
öka till upp till nio månader.
Beslut i ARN kan bli tvingande
Ett
avgörande i Allmänna reklamationsnämnden är inte tvingande och i fjol struntade
nästan var tredje näringsidkare i att följa nämndens beslut om att kompensera
kunder ekonomiskt. Nu vill hälften av riksdagspartierna – S, C, V och SD – se
över om inte ARN:s beslu
Ingen ersättning vid nätbedrägerier
ARN har nyligen avgjort ett flertal ärenden där konsumenter blivit lurade att lämna ut sina bankkoder och därefter blivit av med stora summor pengar från sina konton. Bedragarna har skickat falska e-postmeddelanden som mottagarna trott kom från banken. Enligt nämn
Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning
Det var i juni förra året som han lämnade in sin Volkswagen Passat
från 2004 för service och byte av kamrem. Men när servicen var klar förstod han
att något var fel.– Bilen gick dåligt och det var flera varningslampor som
lyste, så de fick behålla den för f
Bästa tipsen för stuguthyrningen
Allt fler väljer att söka efter
sitt semesterboende på nätet. Här finns massor av sajter där stugägare kan
lägga ut en annons med sitt sommarhus. – Under de senaste åren har stuguthyrningen
på nätet ökat stort. Det är allt från barnfamiljer till pensionä
Dyra hemlarm fungerar dåligt
GP skrev i måndags om en familj som drabbades av ett inbrott när de var bortresta. Trots både larm och övervakning från Securitas Direct kunde tjuvarna härja ostört.Efter artikeln har tidningen kontakts av många läsare med liknande erfarenheter. E
Konsumenternas klagomål ökar
Att klagomålen ökar behöver dock inte betyda att de svenska
företagen börjat sköta sig sämre.-Ökningen av antalet anmälningar beror troligen på att
konsumenterna fick möjlighet att göra anmälan via webben, säger Britta Ahnmé
Kågerman, ord
Hög tid att boka årets ridläger
Vårsolen lyser på hästarna som strövar fritt i hagarna på Skå Ridcenter på Ekerö. Här arrangeras åtta läger per sommar för både knattar och mer erfarna ryttare. Tove Svärdh är tillförordnad ridskolechef och har själv ridit sedan hon var två å
Bilfirma hängde ut missnöjda kunder på nätet
Datainspektionen har efter tillsyn konstaterat att ett av
syftena med publiceringen var att ”hänga ut” personer. Personerna som fick sina namn publicerade hade förlorat
tvister mot bilfirman i Allmänna reklamationsnämnden. Personernas namn och adress
publicerades, tills
Din bil är mer skyddad än din kropp
Svenskarna lägger allt mer pengar på sitt utseende – alltifrån frisörbesök till tatueringar och mer avancerade skönhetsoperationer. Men vad händer om man inte är nöjd med hårfärgningen eller bröstförstoringen? Vilka rättigheter har man egentligen som konsument?
Branscherna som toppar svarta listan
Allmänna reklamationsnämnden får varje år in ungefär 10 000 klagomål från konsumenter. Av de prövas ungefär 75 procent av fallen och av de får konsumenten rätt i mellan 30 och 40 procent av fallen. Det vill säga runt 2 500 konsumenter ska få kompensation i de tvist